Zheyun Ye

Plaats reactie
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Zheyun Ye

Bericht door Dreke »

Gokchinees Zheyun Ye is zakenman in China

Afbeelding

Vandaag is het proces tegen Zheyun Ye begonnen, de Chinees die in het vorige decennium de Belgische voetbalwereld op stelten zette met gokverhalen. Ye zal niet voor de rechter in Brussel verschijnen, hij werd trouwens nooit opgepakt voor de feiten. Voor het gerecht is hij spoorloos, maar enkele foto's bewijzen dat hij nog leeft.

Sporza-journalist Eric Dupain kon samen met zijn Finse collega Risto Rumpunen de hand leggen op enkele foto's die dateren uit 2010, 2012 en 2014. In 2010 was Ye CEO van AnShan Kaixin Development. AnShan is de hoofdstad van de staalindustrie in China.

Ye is vicevoorzitter van de Kamer van Koophandel in AnShan. Op een website, die begin dit jaar geüpdatet werd, staat zijn foto tussen alle andere voorzitters en vicevoorzitters (foto boven).


31 verdachten in omkopingszaak

De Brusselse correctionele rechtbank behandelt de zaak. Liefst 31 verdachten zijn gedagvaard in de omkopingszaak, Ye is de hoofdverdachte.

In 2004 en 2005 zou de Chinees meer dan 1,5 miljoen euro uitgegeven hebben om matchen in ons land te manipuleren. Onder meer bij Lierse, Brussels, La Louvière en STVV benaderde Ye bestuurders, trainers of spelers.

Er daagden vandaag slechts elf beklaagden op, onder wie spelersmakelaar Pietro Allatta, ex-coach van La Louvière Gilbert Bodart en Lierse-doelman Cliff Mardulier. Hun advocaten zeggen dat de redelijke verjaringstermijn overschreden is.

Het proces zal meerdere weken duren, een uitspraak wordt tegen de zomer verwacht.


Foto's uit 2012 (met kunstenaar Xiaokuan):

Afbeelding

Afbeelding

sporza.be
Zou Belic nog ergens in de loop van het proces opduiken?
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
KNRI
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 aug 2011, 18:48

Re: Zheyun Ye

Bericht door KNRI »

en wat van de verloren bekerfinale tegen La Louviere...? Ook omgekocht?
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Zheyun Ye

Bericht door Dreke »

Het federaal parket heeft vandaag de straffen bekendgemaakt die het eist tegen de betrokkenen in het gokschandaal rond de Chinees Zheyun Ye.

oa
Dusan Belic (Sint-Truiden): 12 maanden celstraf + 8.250 euro boete
Ninoslav Milenkovic (Lierse): 10 maanden celstraf + 5.500 euro boete

sportwereld.be
Niemand nog interesse in deze zaak?
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zheyun Ye

Bericht door Jacques »

Ik wel. :mrgreen:

Paar zaken die me tot hiertoe opgevallen zijn:
- De onzin die mensen als Allatta zoveel jaar na datum nog steeds verkopen.
- De veeg uit de pan die o.a. Lierse kreeg voor zijn amateuristisch beleid destijds zegt veel over de toestand van het Belgisch voetbal, ik geloof niet dat het nu à fond zoveel professioneler is, hoogstens meer opsmuk).
- Onze goede vriend Yé, waarvan iedereen destijds dacht dat hij wel uit de baan geruimd zou worden door de hogere piefen van de gokmaffia, loopt nog altijd rond. Ofwel stoort het de gokmaffia aldaar niet wat hier gebeurd is, ofwel zijn ze er al bij al content van, ofwel heeft Yé daar meer te zeggen dan men destijds liet uitschijnen. Hoe dan ook, dit is opvallend, maar zijn verhaal zullen we nooit te horen krijgen.
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Zheyun Ye

Bericht door Iniesta »

Ye kreeg misschien promotie voor het geleverde werk?

De hele zaak heeft me een zeer slecht gevoel gegeven en nadien kon ik moeilijk nog echt geloven in het spelletje zonder de bijgedachte dat het misschien opgezet spel is. Er is zoveel geld mee gemoeid en de spelers zijn zo dom en oppervlakkig dat je niet veel moeite moet doen om ze over de streep te trekken. Bekijk vanavond anders the sky is the limit eens :lol: Bovendien heb je er ook maar een paar nodig en een keeper is altijd handig... en een ref natuurlijk.

Daarom dat ik niet begrijp dat voetbalclubs en bonden meewerken met gokbedrijven ook al zouden ze 200% legitiem zijn. Het blijft een maffiabusiness en zoals met alles waar ze mee bezig zijn is eerlijkheid/sportiviteit niet de prioriteit.
VWB
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 nov 2010, 11:53

Re: Zheyun Ye

Bericht door VWB »

Bodart heeft ondertussen bekend dat hij Belic een voorstel tot omkoping gedaan heeft (in naam van Ye)..
patattenboer
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 okt 2010, 12:54

Re: Zheyun Ye

Bericht door patattenboer »

VWB schreef:Bodart heeft ondertussen bekend dat hij Belic een voorstel tot omkoping gedaan heeft (in naam van Ye)..
Wanneer en welke match?
Bekerfinale :headbang:
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Zheyun Ye

Bericht door Dreke »

Was de bekerfinale niet voor de intrede van Ye? Nu ja, mogelijk begon alles al veel eerder natuurlijk.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Zheyun Ye

Bericht door Jacques »

La Louvière won de bekerfinale onder Jacobs, dus dat staat los van een evt. link met Bodart.

Ik heb het ook gelezen, wat echter nergens te lezen staat en volgens mij toch het belangrijkste is, is of Belic het geld aannam of niet. Nu goed, ik ben ook niet zo naïef om te denken dat het om louter die ene wedstrijd zal gaan. Er vielen toen wel meer opmerkelijke uitslagen of wedstrijdverlopen te noteren.

Overigens wordt er ook veel onzin geschreven over dit proces. Op nr10 presteerde een "journalist" het gisteren om als kop "Belic bedreigde Bodart" te verzinnen, terwijl daar nergens sprake van is (het ging om bedreigingen door Ye nb.). Echt bedroevend wat voor rommel de mensen tegenwoordig produceren onder de noemer journalistiek.
Overdrijven is een kunst
Tendens
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 nov 2011, 14:05

Re: Zheyun Ye

Bericht door Tendens »

Er was een match STVV - La Louviere die mij zeer verdacht leek van Belic' kant nog VOOR alle omkoopperikelen tot stand kwamen. Dat was direct mijn eerste gedacht. Uitslag was toen 0 - 3.
Gebruikersavatar
Tompie
Berichten: 3059
Lid geworden op: 05 okt 2010, 14:40
Supporter van: STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Zheyun Ye

Bericht door Tompie »

Ik heb doorheen de jaren heel wat wedstrijden van Belic gezien waar je je vragen kon bij stellen. Ik herinner me een STVV-Anderlecht begin jaren 2000, toen hij doodleuk gigantisch ver uit de eigen 16 begon te dribbelen, om de bal te verliezen aan Seol die het leer simpel in het lege doel binnen kon leggen.

Nu, elke keeper flatert wel eens, maar het is wel treffend dat enkele mensen rond mij en ikzelf ons regelmatig vragen stelden bij wat Belic allemaal uitstak, nog lang voordat de omkoopaffaire aan het licht kwam.

Het waren overigens niet altijd flagrante flaters, maar soms ook het wel extreem open laten van de "korte hoek", enz.
Football is football and talent is talent. But the mindset of your team makes all the difference.
Plaats reactie