Duchatelet over vermogensbelasting

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Duchatelet over vermogensbelasting

Bericht door Iniesta »

Duchatelet: 'Zelfs in het communistische China heeft men dit soort denken verlaten'

'Zes vermogende mensen die ik ken, zijn sinds de aankondiging van een bijkomende vermogensbelasting al verhuisd naar veiliger oorden. Ze zullen in de toekomst eerder daar investeren, tewerkstelling creëren, geld uitgeven en belasting betalen.

Spijtig. Enkel omdat er plots in de publieke opinie een draagvlak lijkt te zijn om de taart van de welvaart zo gelijk mogelijk te verdelen. (...) De welvaart in ons land is geen vast gegeven. Ze hangt af van mensen die de creativiteit, de ondernemingszin, het talent en het kapitaal hebben om die welvaart te realiseren. Een land doet er beter aan dat soort mensen of bedrijven aan te trekken, eerder dan ze weg te jagen.

De gelijke-stukken-taart-ideologie is een gevaar voor onze welvaart. Zelfs in het communistische China heeft men dat soort denken verlaten. Want het is een ideologie die de taart kleiner maakt.'


Alé, met een beetje geluk zijn we binnenkort van hem af :lol:

Bij ons heeft hij ook veel welvaart gemaakt, we mogen die nu de komende jaren afbetalen aan de grote creator wiens taart me toch eigenlijk redelijjk groot is gezien zijn "talenten" en "prestaties".
Gebruikersavatar
Halenaar
Berichten: 5300
Lid geworden op: 06 okt 2010, 18:22

Re: Duchatelet over vermogensbelasting

Bericht door Halenaar »

Toch heeft hij wel gedeeltelijk gelijk op dit vlak, maar dan zijn we al over iets anders bezig dan voetbal...
Gebruikersavatar
Dries Herbots
Berichten: 631
Lid geworden op: 10 okt 2010, 16:45
Locatie: Velm

Re: Re: Duchatelet over vermogensbelasting

Bericht door Dries Herbots »

Halenaar schreef:Toch heeft hij wel gedeeltelijk gelijk op dit vlak, maar dan zijn we al over iets anders bezig dan voetbal...
Daar ben ik bij akkoord.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
K.STVV speelt op Staaien.
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Duchatelet over vermogensbelasting

Bericht door Iniesta »

Natuurlijk is het goed om een investeringsvriendelijk klimaat te hebben maar wie eerlijk is moet ook toegeven dat er nog veel dingen zijn die beter kunnen. Velen klagen terecht over de hoge belastingsdruk maar tegelijk betaalt een belangrijk deel van de bedrijven geen of amper belastingen. Dit is niet eerlijk tov de bedrijven die dat wel doen en al de andere burgers die braaf hun belastingen betalen. De meeste vermogens scheppen bovendien geen banen maar dienen vooral om slapend rijker te worden.

Andere bedrijven dan weer, die perfect winstgevend zijn, verhuizen toch naar het buitenland, ook zonder vermogensbelasting.

Er is één ding universeel aan vermogen en dat is hoe meer er is, hoe hoger de hebzucht, de reden van de financiële crisis die niet de hoge vermogens maar u en ik mogen betalen, als we niet ontslagen worden door deze mooie kans om te herstructureren.

Eenvoudig toch, het deel waarmee men banen schept en investeert is belastingsvrij, de rest volgens progressieve belastingsschalen belast. Pas dit Europees toe en we zijn er.

Wat me stoort aan zijn uitleg is dat hij zelf het levende bewijs is dat het niet zo kwaad is als ondernemer in België. De index, vakbonden en hoge belastingsdruk hebben hem niet weerhouden om zo rijk te worden dat hij de hobby van tienduizenden mag bepalen. Het heeft hem niet weerhouden de gronden en stadion voor een prikje te bekomen en zijn eigen fouten te laten terugbetalen door een sportclub en dus ook door de fans van die sportclub. Al deze dingen doen me besluiten dat we nog niet zo snel van hem af zijn, ook niet met een vermogensbelasting en mocht dat wel zo zijn dan wordt ze hopelijk snel ingevoerd :lol:
Rikke
Berichten: 634
Lid geworden op: 09 okt 2010, 20:17

Re: Duchatelet over vermogensbelasting

Bericht door Rikke »

Halenaar schreef:Toch heeft hij wel gedeeltelijk gelijk op dit vlak, maar dan zijn we al over iets anders bezig dan voetbal...
Wat gelijk?
RD vergeet zeker dat Verhofstadt destijds de hoogste belastingsschaal van 70% afgeschaft heeft en naar 50% gebracht. Toen hoorde je die mannen niet zagen hé.
" STVV is geen opvangtehuis" Guido Brepoels, 27/11/2010

" Morgen is het de dag, de grote D-Jay. Winnen moeten we " Jef Cleeren, 04/03/2011 TVL
Plaats reactie