Verbouwingswerken Stayen

Alles over de wedstrijden van STVV
omeloe
Berichten: 1157
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:47
Supporter van: STVV
Locatie: Stevoort

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door omeloe »

Motörhead schreef:Ok, maar over wat hiet ook tegenwoordig gediscussieerd wordt, een braadworst die dus een halve euro duurder geworden is. Op de markt, Kermis enz zal deze ook wel duurder geworden zijn. En dan zwijgen we nog maar over de prijzen op de festivals. Is trouwens dezelfde catering (op evenementen) als op stayen. Denk wel dat deze de prijzen vastleggen, en dat zei een vast bedrag aan Stayen betalen.
Die bezitten bijna een monopolie op frit en hamburger op evenementen waardoor de gewone plaatselijke hot-dog kraam nergens meer mag staan.

Maar wat mij hier stoort is dat alles wat er op stayer gebeurt afgekraakt wordt, hoewel op verplaatsing soms nog meer betaald wordt voor een hamburger of inkomticket! Alleen seraing, dat was nog eens waar voor uw geld die hamburger friet! :P

En de vraag of dat kan een verschil voor abonnees in prijs? Denk het wel, veel verenigingen hanteren toch ook 2 prijzen, één voor leden en eentje voor niet-leden.
Mischien een idee zoals op OHL afgelopen zondag 5+1 gratis?
Om 14.49 nog voor zijne pc en dan snel vertrekken om de laatste kruiwagen op te tillen ! :toppie: :grappig:

Afbeelding
STimVV
Berichten: 2700
Lid geworden op: 23 okt 2010, 13:34

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door STimVV »

Iemand nog iets opgevangen over de plannen met de zuid-tribune? (jonagold+staan)
Als we straks terug in 1e zitten is het toch zonde dat die niet in gebruik is en we een kale kant in het stadion hebben. Ook naar de bezoekers toe is het niet echt gastvrij om hen in dat klein vervallen kotteke te steken, waar ze niks zien. Bovendien te klein.
Met zo een stadion moet je ook de bezoekers op een deftige manier kunnen ontvangen en deftige plaatsen kunnen geven. Ik ga volgend jaar ook met veel plezier naar AA Gent en iets minder graag naar pakweg Lierse of Lokeren. Zijn daar plannen? Of mogen de bezoekers toch nog op de jonagold plaatsnemen? Is dat toch nog veilig genoeg?
Want als we tegen Anderlecht, Brugge, Genk spelen zullen de stvv-plaatsen anders weer bezet worden door bezoekers. Niet leuk voor ons, niet leuk voor hen.
Krikke
Berichten: 315
Lid geworden op: 22 sep 2011, 13:19

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Krikke »

Zouden ze de Jonagold voor de topmatchen niet integraal voor de bezoekers houden?
Gebruikersavatar
Since '54
Berichten: 3757
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:59
Supporter van: K. STVV
Locatie: Sint-Truiden

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Since '54 »

Krikke schreef:Zouden ze de Jonagold voor de topmatchen niet integraal voor de bezoekers houden?
Natuurlijk wel maar bezoekers mogen ook op een behoorlijk comfort kunnen rekenen.
Krikke
Berichten: 315
Lid geworden op: 22 sep 2011, 13:19

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Krikke »

Since '54 schreef:
Krikke schreef:Zouden ze de Jonagold voor de topmatchen niet integraal voor de bezoekers houden?
Natuurlijk wel maar bezoekers mogen ook op een behoorlijk comfort kunnen rekenen.
Idd Since dat is zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er de laatste jaren niet meer geweest ben. Zit sinds het ontstaan ervan op de Oost-tribune. Daarvoor Zuid en daarvoor in mijn tienerjaren in vak K tegen de bezoekers...legendarische momenten beleeft, vooral tegen Genk ;)
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Mikman »

Panorama heeft vanavond een reportage over de financiering van de Belgische voetbalstadions:

http://www.canvas.be/panorama
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Dreke »

Mikman schreef:Panorama heeft vanavond een reportage over de financiering van de Belgische voetbalstadions:

http://www.canvas.be/panorama
Op zich een nogal mager beestje voor de mensen die het dossier al een beetje volgen.

Ik ben wel gedegouteerd door:
- Alain Courtouis
- Het argument van het Heizeldrama. Dat is op een walgelijke manier een alibi zoeken om uw eigen agenda door te drukken.

Imo mag het er niet komen...
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Iniesta »

Ik was vooral gedegouteerd hoe men RD als "voorbeeld" voorstelde en negeerde dat hij in al zijn clubs uitgespuwd wordt door de supporters. Ook Coucke liet zijn bedrijven opdraaien voor de sponsoring en daar zal er ook ingegrepen moeten worden na de lijken die er uit de kast vielen na de verkoop.

Een andere zaak was de opmerking dat de Brusselse ring geen stadion aankan maar iets verder wil men wel een zoveelste compleet nutteloos winkelcentrum bouwen waarbij de overheid voor alle mobiliteits problemen kan opdraaien. Jawel, de man achter dat project is dezelfde B. Verhaeghe van Club Brugge.

Het was vooral tekekend voor hoe men in België (tegen)werkt en enkel kijkt naar het eigen korte termijn belang. :bweik:
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door STVV-fan »

Iniesta schreef:Ik was vooral gedegouteerd hoe men RD als "voorbeeld" voorstelde en negeerde dat hij in al zijn clubs uitgespuwd wordt door de supporters.
Ik dacht dat het een documentaire was over het bouwen van stadions en niet over het voorzitterschap van clubs?
Ik heb zelf niet gekeken trouwens
Nogmaals wordt hij niet in al zijn clubs uitgejouwd.
In alcorcon zijn ze blij met Roland.
In Jena draaien ze eveneens mee in de subtop, daar zijn ze enkel lastig omdat ze niet promoveren (terwijl ze een jaar of 2 terug bijna de boeken dicht konden doen).
Gebruikersavatar
Iniesta
Berichten: 1310
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:35

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Iniesta »

In Alcorcón zijn ze nog niet aan het uitjouwen toe, alé da's toch één positieve zaak :lol:

De reportage had inderdaad minder met voetbal te maken en vooral met politiek en commerciële belangen.

Typisch Belgsich was ook dat iedereen wel wist te vertellen wat de ander fout deed maar zelf geen alternatief hadden. Als je al met onze eigenste Tina als alternatief moet afkomen dan weet je het wel :grappig:
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Mikman »

Het is duidelijk dat iedereen zijn eigen agenda probeert door te drukken, zowel politiek als zakelijk/sportief.

Het is schandalig dat er in België geen volwaardig nationaal stadion is, dus daar mag zeker een inspanning voor geleverd worden. Er is in mijn ogen wel een verschil tussen het subsidiëren van een stadion van een profclub ( wat voor competitievervalsing kan zorgen ) of dat van een nationaal voetbalstadion, dat eventueel ook gebruikt kan worden voor grote concerten en evenementen.

Het stadion zou ( de cijfers worden door sommigen betwist, maar daar ga ik nu niet verder op in ) de belastingbetaler 400 miljoen Euro kosten. Je kan als je het populistisch wil uitleggen ook gewoon zeggen: als het stadion 35 jaar meegaat, dan is dat minder dan 1 Euro per jaar per Belg. Dat zijn dezelfde cijfers, maar dan op een andere manier uitgelegd ( exploitatiekosten niet meegerekend natuurlijk ). Of nog: 1 stakingsdag kost ons land 500 miljoen Euro.
Dus dat het belastinggeld zou kosten vind ik nog het minste probleem.

Het is duidelijk dat mobiliteit de achilleshiel is van het stadion. Omdat het nu eenmaal aan de Brusselse Ring ligt, waar er sowieso al grote structurele mobiliteitsproblemen zijn. Dan mag men nog zo'n mooie mobiliteitsplannen en parkings maken, eenmaal op de ring loopt het verkeer toch weer in het honderd. En een deel van de last overlaten aan het openbaar vervoer is in België ook nogal heikel.

Eigenlijk zou het stadion ergens moeten komen waar men geen al te grote overlast heeft van verhoogde mobiliteit ( ok, wishfull thinking in dit land ) en waar er genoeg capaciteit is om het hele mobiliteits- en parkeerprobleem in goede banen te leiden. Waar men het stadion ook kan koppelen aan economische noden ( er zijn 30.000 winkels te veel in dit land en de kantoormarkt in Brussel zit nog altijd in crisis, dus alle bestaande plannen daar zijn puur voor eigen belang en leveren geen economische meerwaarde op aan de regio ).

Ford Genk was misschien een betere locatie geweest?
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Dreke »

Mikman schreef:Het is schandalig dat er in België geen volwaardig nationaal stadion is, dus daar mag zeker een inspanning voor geleverd worden. Er is in mijn ogen wel een verschil tussen het subsidiëren van een stadion van een profclub ( wat voor competitievervalsing kan zorgen ) of dat van een nationaal voetbalstadion, dat eventueel ook gebruikt kan worden voor grote concerten en evenementen.
Voor mij hoeft een nationaal stadion niet, laat staan dat het schandalig zou zijn. Duitsland, Spanje, Nederland en Italië kunnen het ook zonder...

Ze mogen er gewoon niet aan beginnen. De argumenten tegen zijn gewoon te groot. Maar ik maak mij geen illusies. Eens politici en bepaalde lobbygroepen aan het werk gaan, zijn objectieve criteria niet meer van tel. Ik maak het elke dag mee.
A loyal football fan only supports the shirt...
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Mikman »

Dreke schreef: Voor mij hoeft een nationaal stadion niet, laat staan dat het schandalig zou zijn. Duitsland, Spanje, Nederland en Italië kunnen het ook zonder...
Die landen hebben genoeg stadia die wel aan de vereisten en de binnenlandse vraag voldoen, dat is een essentieel verschil.

Landen als Turkije, Hongarije, Polen,Roemenië, Wales, Portugal, Zweden, Azerbeidjan, Georgië, Oostenrijk, Oekraïne, Ierland ... slagen er wel in om een volwaardig nationaal stadion neer te zetten ( of clubstadions die daaraan voldoen). In elk van die landen vind je minstens één stadion dat meer dan voldoende zou zijn om in België als nationaal stadion te dienen.
Dreke
Berichten: 3625
Lid geworden op: 10 okt 2010, 20:25

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Dreke »

Mikman schreef: ( of clubstadions die daaraan voldoen). In elk van die landen vind je minstens één stadion dat meer dan voldoende zou zijn om in België als nationaal stadion te dienen.
Dat is al een heel ander verhaal.

We moeten ook eerlijk zijn. Geen enkele club komt aan de aantallen die de Duivels nu halen. Dus daar sta je dan met je te groot stadion. En dat kan zomaar ook het geval zijn met de Rode Duivels binnen een aantal jaren.

De trigger om over dit stadion te beginnen is au fond fout: "Het kan toch niet dat de hoofdstad van Europa er niet bij is in 2020." Dat is geen rationeel argument.
A loyal football fan only supports the shirt...
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Verbouwingswerken Stayen

Bericht door Jacques »

Principieel heb ik niets tegen een nationaal stadion, maar ik vind de (economische en sociale) meerwaarde bovenop het huidige stadion twijfelachtig en de timing fout. Hieronder een aantal vragen/opmerkingen die dit hele dossier bij me oproept.

- Iedereen lijkt het erover eens dat mobiliteit een probleem wordt. Aan het tempo dat er in België mobiliteitsoplossingen uitgewerkt worden, is het stadion al lang vervallen eer er hiervoor een oplossing is. Laat ons misschien eens beginnen met de mobiliteit (die nu al een enorm probleem is) op te lossen, daarbij anticiperend op nieuwe grote publiekstrekkers (winkelcentra, stadion of wat dan ook) in de (nabije) toekomst. Dat de voorgestelde mobiliteitsoplossing geen echte oplossing is, weet iedereen met wat gezond verstand. Schoon animaties, maar uiteindelijk zijn het ook maar veredelde op- en afritten van de ring. De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel, zo wil het gezegde en iedereen die met systeemanalyse werkt, zal bevestigen dat dit grotendeels klopt. In dit geval is die zwakste schakel de Brusselse ring. Wie daar geen oplossing voor biedt, doet hoogstens aan pijnverlichting of symptoombestrijding, niet aan het genezen van de mobiliteitsziekte. De 1ste mensen zullen misschien vlot van de parking raken, maar staan 500m gewoon vast en wie 10 min later wil vertrekken zal niet eens meer van de parking raken.

- Ik kan me wel vinden in de 3 criteria voor overheidsinvestering in sportinfrastructuur van prof. Lagae. Die criteria mogen voor mij ook zonder rechtstreekse overheidsfinanciering van toepassing zijn in dit dossier, omdat het om een dermate groot dossier gaat met grote en rechtstreekse impact op de hele omgeving, dat gewoon al het "faciliteren" van de bouw neerkomt op een een vorm van overheidssteun voor dit project. Sta me ook toe luidop te twijfelen aan die "geen euro belastinggeld" van Vanhengel en Courtois. Rechtstreeks misschien niet, onrechtstreeks daarentegen...Zoals al aangehaald in de reportage: als je vraagt dat een overheid nieuwe wegen aanlegt, openbaar vervoer voorziet etc. voor een privé-project is dat ook een vorm van steun, zelfs steun waar een bedrag op te plakken valt. Bij het nationaal stadion, heb je ook nog eens die campus, strikt genomen geen onderdeel van het stadion, maar wel onderdeel van de erfpachtovereenkomst. Die bouwgrond zou veel geld kunnen opleveren, indien hij verkocht zou worden aan een 3de partij tegen de normale prijs. Het afnemen van een vast aantal tickets over x-aantal jaren om uit te delen aan de vrienden van de Brusselse politici, is nog zo'n klassieker. Dat vertegenwoordigt opgeteld een aanzienlijk bedrag en is dus ook een vorm van overheidssteun, want uitgaven (tickets) of investeringen (mobiliteit) die de overheid niet elders kan doen of inkomsten (bouwgrond verkopen) die ze niet meer kan binnenhalen.
(Dit soort verdoken overheidssteun is overigens niet uitzonderlijk, het gebeurt ook hier trouwens, maar wel iets dat Bart Verhaeghe en andere ondernemers wel vaak lijken te vergeten, als ze zich voor de -tigste keer op de borst kloppen over "geen euro subsidies")

- Er zijn nog heel wat onduidelijkheden in het hele verhaal. Volgens Verhaeghe doet Anderlecht er zijn voordeel mee (maar die vergeet wel effen zelf Euro 2000), maar Anderlecht zelf staat op de rem omdat het vreest dat het er financieel zijn broek aan zal scheuren. Dat voordeel lijkt me dan twijfelachtig. Het is misschien ook wel een extra reden waarom Courtois, ex-Anderlecht en aangetrouwde familie van Vanden Stock als ik me niet vergis, en Vanhengel, ook al jaren een graag geziene gast in het Astridpark, de deal er zo snel mogelijk willen doordrukken. Van Biesbroeck is een getrouwe van Alexandre Van Damme, toekomstig voorzitter van Anderlecht. Nu is het nog een beetje ons-kent-ons, maar kunnen Courtois en Vanhengel de toekomstige machthebbers ook overtuigen?

- Als Anderlecht, voor wie een capaciteit van 60 000 sowieso te groot is, er niet wil spelen, wat ga je er dan een heel jaar met dat stadion doen? Zelfs voor de nationale ploeg is 60 000 een pak volk. Mede door de prijzenpolitiek van de KBVB zat het huidige stadion nu 2x niet vol. Draai de de klok 10 jaar terug en we kregen niet eens 2 tribunes gevuld zonder een paar duizend uitnodigingen. Men moet niet in het verleden leven, maar je mag ook niet blind zijn voor het (recente) verleden. Momenteel zijn de Rode Duivels nog een (halve) hype, 10 jaar en 1-2 slechte generaties verder kan het er al heel anders uitzien.
Een atletiekpiste zal er niet komen, dus dit stadion draagt rechtstreeks bij aan een mogelijk stopzetten (of inkrimpen) van één van 's werelds hoogst aangeschreven atletiekmeetings. Zonde. Concerten dan maar? Klinkt mooi, maar buiten een handvol giga stadionvullende acts, denk ik dat de meeste bands hun gading wel vinden met sportpaleis, vorst nationaal, het koning boudewijnstadion, het Gentse Sint-Pietersplein (1x/jaar) en de weides van Graspop of Werchter. To the point: hoeveel acts laten ons land links liggen o.w.v capaciteitsproblemen of beter gezegd, hoeveel geschatte economische meerwaarde creëert een stadion van 60 000 bovenop het huidige aanbod van concertlocaties? Dichter bij huis en van een andere grootte-orde doet dit me denken aan Stayen, waar de concerten vooraf ook werden aangekondigd, maar waar we nog niet verder geraakt zijn dan HuDa festival dat vroeger op de terreinen van Sporting Aalst plaatsvond. Hebben er al veel optredens plaatsgevonden in de Ghelamco arena? Het plaatst de dingen misschien in een ander perspectief.
Wat hebben we nog als opties? Kantoorruimtes zijn momenteel geen noodzaak in het Brusselse. Congressen en expo's? Voor de hele grote internationale congressen of expo's heeft ons land mogelijk een (klein) capaciteitsprobleem, maar dan hebben we het ook over max. een 5-tal per jaar die nu niet kunnen plaatsvinden in België wegens geen geschikte locatie. Een congrescentrum wordt bovendien al elders in het Neo-project voorzien. Zelfde vraag als met de concertlocaties. Hoeveel extra waarde kan dit stadion genereren bovenop het reeds bestaande aanbod?
Ik sta open voor elk van die zaken, maar dan wil ik wel graag cijfers zien dat er daar momenteel een nood aan is, dat het bouwen van zulk stadion tegemoet komt aan die noden en dus een economische meerwaarde voor de maatschappij biedt. Ik mis die cijfers en ik vind dat raar, want als de cijfers overtuigend positief waren, zouden ze ons ermee om de oren slaan. Ik ben dus sceptisch

- Kanttekening bij de vergelijking met andere landen: de landen en hun nationale stadia waar naar verwezen wordt zijn in een aantal gevallen het gevolg van recente grote tornooien (Polen, Oekraïne, Oostenrijk, Portugal) dus zwaar gesubsidieerd. Wie niet wil subsidiëren, mag daar eigenlijk niet mee vergelijken. Voor Oostenrijk en Portugal geldt bovendien dat het om economisch gunstiger tijden ging. Een aantal andere landen zijn redelijk dubieus qua (financiële) regels en/of semi-dictaturen waar het stadion vooral dient om het ego van de president/dictator te huisvesten. Fijn voor die landen dat ze één of meerdere stadions in de A-categorie hebben, maar ik wil liever niet in 1 adem met Azerbeidjan, Oekraïne, Georgië of Turkije genoemd worden. Voor Wales geldt dat het Millenium stadium ook gevuld raakt bij rugbywedstrijden. Idem voor Ierland en het Aviva stadium. Wij hebben geen enkele andere sport die nog maar een half nationaal stadion van 60 000 plaatsen kan vullen. Tenzij de Memorial 1x per jaar, maar dat zal dus niet gaan...

- De bouwwoede en het fiscaal gunstregime voor de bobo's van FIFA/UEFA die gepaard gaan met het binnenhalen van een groot tornooi heeft ook al menig land met een serieuze rekening (en lege stadia nadien) opgezadeld. In het voordeel van het nationaal stadion spreekt dat het slechts om 1 stadion gaat i.p.v. 4 of 6, dus in principe een lagere investering (met privé of publiek geld). In het nadeel spreekt dat het ook maar om een match of 2, 3 zal gaan in 2020, waardoor ook de aantrekkingskracht veel korter en minder is, m.a.w. niet half Europa zal hier 3 weken bivakkeren en (vooral) verteren. Opnieuw stel ik me vragen bij de economische meerwaarde.

- Naast het absolute cijfer, dat natuurlijk groot oogt maar waar enige kanttekeningen bij te plaatsen vallen, heb ik het principieel moeilijk om dit te steunen in een realiteit waar de ene na de andere politicus komt zeggen dat we allemaal boven onze stand leven, dat we allemaal moeten besparen etc. Je mag dat populistisch vinden, maar als je mij continu zegt dat ik moet besparen, ga ik niet staan juichen voor één of ander prestigeproject van een paar (Brusselse) politici, die zich beter bezig zouden houden met het op orde krijgen op alle mogelijke vlakken (veiligheid, onderwijs, werkloosheid, armoede, mobiliteit enz.) van hun eigen stad.

- Sociaal is mijn twijfel heel eenvoudig: wat kan een nieuw stadion bieden aan sociale impact dat het huidige stadion niet te bieden heeft? Ik kan zo geen 3 zaken opnoemen (werkgelegenheid plaats ik onder economisch voor alle duidelijkheid).

Samengevat: Als iemand mij kan overtuigen dat dit stadion tegemoet komt aan een aantal reële noden en daardoor economisch en sociaal een meerwaarde oplevert, dat het dus een investering met een duidelijke return is, en niet gewoon het bevredigen van het ego van een aantal politici middels een prestigeproject is, dan ben ik voor. Indien niet, sorry, maar dan hoeft dit nationaal stadion voor mij persoonlijk niet. En dat we dan geen 2 of 3 matchen van Euro 2020 krijgen, so what? We hebben ook al een decennium geen finale van CL of EL georganiseerd. Ervaart iemand dat als een groot gemis in zijn leven?



- In de marge: de politici en clubeigenaars die opgevoerd worden in het stuk, dat is toch haast een parochie van miserie waarbij eigenbelang en incompetentie over mekaar struikelen. En dat is een probleem. De stemmen die gehoord worden in dit debat kijken, zoals zo vaak in dit land, vooral naar hun eigen navel en niet naar het grotere plaatje of algemeen belang. Op een enkele uitzondering na, kan je de rest allemaal verdenken van het voeren van een eigen, al dan niet verborgen agenda.
Die obsessie met dat hart van Europa is gewoon zever van en voor politici die vooral zichzelf heel belangrijk vinden. Straatsburg noemt zichzelf ook Capitale européenne, daar gaat ook geen match van Euro 2016 door, laat staan dat ze er 400 miljoen tegenaan zouden smijten. Nogmaals, als het hart van Europa toch zo belangrijk is voor de politici, zouden de politieke overheden van dit land er beter voor zorgen dat het hart 365 dagen van het jaar goed functioneert i.p.v. zich druk te maken om prestigeprojecten die maximum een handvol keer per jaar de spotlights halen.
Ten slotte is die verwijzing naar het Heizeldrama totaal irrelevant en eigenlijk ook degoutant. Dit gaat over 1985, dus nog voor de laatste verbouwing (1996). Buiten het feit dat ze toevallig op dezelfde locatie liggen, heeft het huidige Koning Boudewijnstadion niks te zien met het Heizeldrama en geen enkele bezoeker die er vandaag de dag nog bij stilstaat, lijkt me. Het enige wat zulke totaal misplaatste verwijzing doet, is oude wonden openrijten bij nabestaanden. Dat de huidige UEFA-voorzitter één van de mensen is die het ter plekke heeft meegemaakt en er om die reden niet meer wil komen, is spijtig voor hem maar ten eerste ga je geen investering van 400 miljoen doen omwille van 1 persoon en ten tweede is Platini in 2020 al lang geen voorzitter meer, tenminste als het gerecht haar werk mag doen.
Overdrijven is een kunst
Plaats reactie