Wij komen vanuit Borgloon en willen aan de Aldi parkeren, omdat dat een stuk dichter is en een betere parking dan de Fabrieksstraat. De logische weg is dus via Brustem en langs het kruispunt van het asielcentrum/Fruitveiling.
Zoiets dus ongeveer ( blauwe lijn )
https://www.google.be/maps/dir/Brustem/ ... 50.8135984
We doen dat al jaren, en er is altijd wel wat file zoals dat overal wel is, maar sinds de opening van tribune West zijn de files abnormaal lang en is er grote chaos op het kruispunt, doordat auto's groen hebben en toch niet door kunnen. Ik heb gisteren een foto gemaakt van de chaos aan het kruispunt om 19.19u ( dus stond er toen al even ) en was uiteindelijk nog maar net op tijd voor de aftrap, dat geeft een idee hoe lang het daar duurt.
Om uit te leggen wat ik precies bedoel heb ik eigenlijk een plattegrond met pijlen nodig. Je kan ook altijd eens proberen om voor de match in de file te komen staan
dan begrijp je het ook meteen.
Laat ons zeggen dat je grosso modo vijf stromingen hebt richting rond punt Stayen:
A: auto's die vanuit Brustem over de Luikersteenweg richting Tiensesteenweg ( Aldi-parking ) willen, zoals ik dus
B: genodigden die ook vanuit de richting Brustem komen, maar aan het ronde punt rechtsaf moeten richting Stayen om zo op hun gereserveerde, ondergrondse parking te geraken. Zij zorgen voor het grootste oponthoud.
C: auto's die uit de richting Tienen komen en eveneens naar de gereserveerde parkings willen
D: het reguliere verkeer vanuit Tienen richting Brustem/Luik, op zaterdagavonden relatief weinig in aantal
E: bezoekende fans die willen parkeren op de strook daarvoor voorzien op de Luikersteenweg ( gisteren niet van toepassing )
Het probleem is dus dat A en B op een bepaald moment over één rijvak moeten.
http://showmystreet.com/#0u92ni_32q61_i-1f_1-e Dat ritsen zorgt natuurlijk voor file en dat was vroeger ook al zo ( vandaar de file ) , maar de groep B is veel groter dan vroeger en bovendien weten zij meestal niet goed waar ze moeten zijn. Als je B nu een apart rijvak geeft aan de rechterkant, bijvoorbeeld door die verkeersborden tijdelijk weg te nemen, en je laat hun via de uitgang van de parking aan de Luikersteenweg binnen rijden
http://showmystreet.com/#0u93ai_32p0h_i6_17 , dan voorkom je dat zij tot aan het rond punt mee moeten aanschuiven. B heeft het rond punt ( eigenlijk de aftakking ervan ) dan helemaal niet nodig om op de bestemming te geraken, maar zij zorgen als grootste groep wel voor de meeste hinder daar.
A, B en D hebben het rond punt wel nodig. Je zou D eventeueel nog voor het rond punt via Halmaal kunnen omleiden , zodat er twee rijstroken extra vrijkomen op de Luikersteenweg tussen het rond punt Stayen en het kruispunt van de Veiling, en er dus ook geen tegenliggend verkeer is. A kan dan via die vrijgekomen rijstroken en via de linkerkant ( "spookrijden" ) van het rond punt richting Tienen rijden. Voor C maakt dat geen verschil, zij kunnen ook 'spookrijden'. En A en B hinderen elkaar dan niet meer. Maar dat is wel een vrij drastische optie.
BTW een paar heldere verkeersagenten zouden misschien ook al een beetje kunnen helpen
En ik heb intussen op de kaart gezien dat ik om kan rijden zodat ik boven op de Tiensesteenweg uitkom, dat zou mij persoonlijk al veel vooruit helpen. Maar het structurele probleem blijft wel natuurlijk.